F1 Racing Centre over de samenwerking met Gifty

Naar overzicht |

Ondanks dichte deuren tóch een vliegende start

Floris Boers is mede-eigenaar van Racesquare (4 locaties). Opgericht onder dit moederbedrijf is ook F1 Official Racing Centre (1 locatie). Beide merken bieden een virtueel race concept. Kort door de bocht: Formule 1 rijden. Dat racen kan zelfs met 60 man tegelijk, ieder in een speciale game-seat. Ook als cadeau gaat het als een speer.

 

De cadeaubon: met gesloten deuren tóch omzet

Floris: “We kwamen wat moeilijk uit de startblokken. Vlak voordat we in 2020 onze deuren zouden openen, brak Corona uit. We moesten razendsnel omdenken: hoe konden we met gesloten deuren toch van start gaan? Een belangrijke oplossing waren cadeaubonnen. Het plan was om die snel te ontwikkelen.”

Michael: “Ik kende Gifty vanuit mijn vorige baan en dacht: zij kunnen ook helpen met tools voor cadeaubonnen. Binnen no-time zaten we met elkaar om tafel. Dat heeft ons omzet technisch behoorlijk wat corona-leed bespaard.”

 

Zelf geknutselde cadeaukaart?

Floris: “Klopt, onze tak van sport leent zich sowieso goed voor cadeaubonnen. Mensen vinden dit zo tof dat ze het cadeau willen doen. Of het willen beleven met vrienden of collega’s. Daar hebben we verschillende arrangementen voor die allemaal op een cadeaubon kunnen. Het zelf ontwikkelen van zo’n bon werd steeds onwaarschijnlijker. Het knutselen van een kaart was niet het enige, zagen we in. Ook de hele handling en het versturen kost veel tijd. Bovendien moet het perfect verlopen, anders gaat de positieve klantervaring in rook op.”

 

Retestrak geregeld

Michael: “Klanten verwachten dat alles makkelijk en snel gaat, dat merk ik in de dagelijkse praktijk. Dus daarin wil je niet teleurstellen. Dat proces moet gewoon retestrak geregeld zijn: bestellen, ontvangen en verzilveren.”

Floris: “En niet alleen voor de klanten maar ook voor je eigen boekhouding. Anders zie ik de bui al hangen; dan wordt onze finance afdeling bloednerveus. Het gaat bij ons om meerdere vestigingen, flinke aantallen en grote bedragen. Het systeem van Gifty is daar goed op ingericht. Ik kan zelfs realtime zien wat er per vestiging wordt uitgegeven en ingenomen. Wat ik ook prettig vindt, is dat je op medewerker niveau kunt instellen wie welke bevoegdheden heeft.”

 

Gemak dient de mens

Michael: “De meeste aankopen zijn digitale cadeaubonnen. Gemak dient de mens he? Maar ook de fysieke exemplaren worden goed verkocht. Mensen hebben hier geracet en zien de display met bonnen bij de kassa staan. Dan geven ze die ervaring ook graag cadeau. Ik moet zeggen: onze fysieke bonnen zien er ook echt vet uit. Met een krachtig logo, helemaal stoer.”

 

Niet verzilverde cadeaubonnen

Michael: “Wij weten ook dat 20% van de gekochte cadeaubonnen nooit wordt ingeleverd. Prima, kun je als bedrijf denken, want de omzet heb je al. Maar liever heb ik die mensen in m’n zaak, dat zijn toch de ambassadeurs. Die kans wil ik niet mislopen.”

 

De vent maakt de tent

Floris: “Gifty is natuurlijk één van de platformen maar het gaat ook om de onderneming erachter. Bij Gifty zijn het gewoon fijne mensen. Bij het koppelen van de systemen, dachten ze goed met ons mee. Die betrokkenheid, daar hecht ik aan. Het onderscheidt Gifty van anderen.” 
Michael: “Laatst hadden we met spoed extra cadeaubonnen nodig en een andere opdruk vanwege onze samenwerking met Red Bull; dan zijn ze ook super behulpzaam. Daar word je toch blij van?”

Floris: “Absoluut! Ieder zijn vak, denk ik nu. De expertise van Gifty is gewoon niet de mijne. Ik ben blij dat we het aan hun overlaten. Daar draag ik wat voor af maar dat is logisch; bij ons is racen ook niet gratis. De verkoop van onze cadeaubonnen is een flinke omzetstroom. Dat neem ik zeer serieus.”

Net zo snel als F1 Racing Centre je eigen cadeaubonnen verkopen?

`