Omzetgroei door cadeaubonsysteem

Naar overzicht |

Wat kun je leren van een bevlogen horecacollega? Die zich – vast net als jij – de tandjes werkt in dit mooie vak? Zoals rasondernemer Marco Peek van horecaorganisatie BHG. Samen met broer Rob maakt hij het leven mooier op inmiddels 19 horecalocaties, and counting. Om hun successen kun je niet heen. Maar zijn er ook valkuilen of bruikbare eyeopeners?

Marco Peek: ‘Natuurlijk. Ik zou bijna zeggen: Heb je even? Er zijn altijd processen die efficiënter kunnen. Dat soort slagen kun je niet laten liggen. Onze bedrijfsvoering is continu in beweging en dat moet ook wel. Mijn broer en ik hebben een globale taakverdeling. Rob houdt zich bezig met inkoop van F&B en het menselijk aspect binnen onze organisatie. Hij heeft een goed oog voor de interne ambities van BHG’ers. En samen met het HR-team werft hij onze nieuwe mensen. Ik richt mij vooral op de processen zoals de financiën en de contacten met publieke instanties zoals gemeenten. Maar we bemoeien ons ook vaak met elkaars zaken hoor. En dat gaat ook prima, als broers kennen we dat wel van vroeger.

 

Oog voor verbetering

Samen met ruim 350 medewerkers werken we aan ultieme belevenissen voor onze gasten. Rob en ik zijn dus zeker niet de enigen die gefocust zijn op nieuwe kansen en verbeteringen. Onze collega’s op de werkvloer signaleren veel. Zij hebben intensief contact met de gasten en weten haarscherp wat er speelt.

 

Veel tijd aan administratie

Een mooi voorbeeld zijn de cadeaubonnen. Heel eerlijk: dat was altijd gedoe. Wilde iemand een cadeaubon kopen – op zich een geweldig compliment – dan kostte dat veel tijd aan administratie en registratie. En altijd op het moment dat de zaak vol zat en niemand er eigenlijk tijd voor had. Daar komt bij dat wij de cadeaubonnen in een kluis bewaarden om fraude te voorkomen. Om die te openen moest er altijd iemand van de bedrijfsleiding aanwezig zijn. Je voelt ‘m al aankomen; die was er dan net niet. Stond je daar met je gast. Heel vervelend. Natuurlijk verzonnen we daar wat op maar efficiënt: nee.

 

Voorheen prehistorisch proces

Mailtjes en belletjes kregen we ook; of we een cadeaubon konden opsturen? Geen gekke vraag alleen waren wij er niet op ingericht. Dan stuurden we een mail met het rekeningnummer en hielden in de gaten of het geld was overgemaakt zodat we daarna iemand naar een brievenbus konden sturen. Volg je het nog? Het klinkt nu haast prehistorisch. Enfin, we deden het allemaal wel want gasten teleurstellen, daar houden we niet van. Er was ook veel vraag naar digitale cadeaubonnen maar dat is qua overzicht niet te doen. Je weet nooit of een bon bijvoorbeeld al eerder is besteed. Dat dus. Het cadeaubonsysteem stond, tot voor kort, nooit hoog op de actielijst. Zonde, want nu we het goed hebben ingericht zie ik wat het oplevert.

 

Steeds meer nieuwe gasten

We zijn in één klap van al het gedoe af en ontvangen aanzienlijk meer nieuwe gasten dan voorheen. Cadeaubonnen zijn in onze zaken nog steeds verkrijgbaar maar ook op de website. De cadeaubonnen welke via onze sites besteld worden, worden buiten ons om gedrukt en verzonden, ideaal. En alles wordt nu automatisch geregistreerd via onze kassa die koppelt met het cadeaubonsysteem van Gifty. Ook zo fijn: elk bedrag kan worden ingevuld. Mensen vinden het bijvoorbeeld leuk om een cadeaubon van €33,00 te geven aan iemand die 33 jaar wordt, dat was eerder niet mogelijk.

Extra omzet onder de kerstboom

Van zo’n nieuwe dienst word ik dus blij. Wij zijn verlost van het gedoe en er komt omzet voor terug. Om zo eenvoudig te kunnen groeien door cadeaubonnen is voor mij echt een eyeopener. Vooral de digitale cadeaubonnen gaan nu hard. Achteraf had ik het best meer prioriteit kunnen geven. We kijken nu uit naar de feestdagen. Die extra omzet uit bonnen is ons cadeau.’

Ook op zoek naar een cadeaubonsysteem voor jouw horecazaak?

`